• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Kontantfinans - Swish-utbetalning, ingen UC
5. Klaralån - Lån utan UC
6. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
7. Binly - Lån utan UC
8. Banky - Lån utan UC
9. Ferratum - Lån utan UC
10. Lumify - Lån utan UC

Min väg till skuldfrihet

Vägentillskuldfri

V.I.P
Poäng: 476
Årets nya medlem
Blev medlem
17 Februari 2023
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
357
Poäng
476
Och nu farväl till
storytel. 179 spänn! Så vips är vi uppe i 318 spänn: nu börjar det likna något!
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Vägentillskuldfri

V.I.P
Poäng: 476
Årets nya medlem
Blev medlem
17 Februari 2023
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
357
Poäng
476
Sammanlagda skulder, fördelade på 7 lån, får jag till: 703 050 kr. Så nu VET jag åtminstone vad jag har för summa att röra mig med. Det är en hiskelig summa pengar, gulp. Men tänker ändå att min trygghet är att jag, som det ser ut i dagsläget, har råd att betala det som krävs varje månad enligt plan. Dock kommer jag göra allt som står i min makt för att bli en kreditvärdig medborgare samt betala skulderna snabbare än vad som är tänkt. Jag tror att jag kan göra massor för att spendera mindre pengar varje månad, men det får ta lite tid för annars blir det övermäktigt.
 

Vägentillskuldfri

V.I.P
Poäng: 476
Årets nya medlem
Blev medlem
17 Februari 2023
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
357
Poäng
476
Det allra första du bör göra är att öppna Excel och göra en lista på precis alla skulder du har, vilken ränta du betalar, och vem du är skyldig pengar till. Det kanske du redan har gjort. Börja spara när du har eliminerat de minsta skulderna med högst ränta - om du har småskulder. Om du bara har liksom 3 långlöpande banklån så får du använda en annan strategi. Jag antar att det viktigaste är att skaffa örnkoll, och sen strategisera utifrån en position där du har den örnkollen.
Tack för input!
Jag har ett klarna-lån som sticker ut med räntan: 18%… Där kanske är bra att börja med extraamorteringar. De andra lånen ligger på runt 6%-10% ränta… Ska sätta mig med excel vid tillfälle, har ingen riktig koll ännu på vars pengarna hamnar och vilka utgifter jag har. Har tex försäkringar på lån. Är det smart eller bara helt orimligt? Jag har ingen aning. Huga. Det är helt sjukt hur länge man kan blunda .
 

Mjau 74

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 177
Blev medlem
4 December 2013
Meddelanden
2 681
Mottagna reaktioner
1 707
Poäng
1 177
Snöbollsmetoden är bra och ger hjärnan ”beröm” varje gång en skuld släcks. Lycka till!
 

Vägentillskuldfri

V.I.P
Poäng: 476
Årets nya medlem
Blev medlem
17 Februari 2023
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
357
Poäng
476
Snöbollsmetoden är bra och ger hjärnan ”beröm” varje gång en skuld släcks. Lycka till!
Åh, läste om den nu och känner mig träffad. Den kommer jag använda mig av! Tack snälla. Tror nämligen att det mentala är en stor svåröverkomlig bit i mig. Tack igen!

Lånet att starta med:
Santander 9560 kr
 

Vägentillskuldfri

V.I.P
Poäng: 476
Årets nya medlem
Blev medlem
17 Februari 2023
Meddelanden
311
Mottagna reaktioner
357
Poäng
476
Känns befriande att skriva av sig här.
Mycket skam och skuld.

Nu har jag tänkt så här: jag kör på snöbollseffekten efter råd här ovan och börjar med att satsa på extraamorteringar på det minst lånet och går sedan i turordning. Varje liten penny gör skillnad!
Jag kommer förmodligen kunna minska mina kostnader ganska mycket på sikt, men för att ta en bit i taget har jag nu alltså minskat på månatliga utgifter idag genom att säga upp abonnemang på totalt 318 kr/mån. Utöver dessa kommer jag från och med idag sluta köpa plastpåsar när jag handlar (jag vet, sån idiotisk grej, både för klimatet och plånkan). Med detta spar jag ca 28kr/veckan, vilket är 104kr/mån = 422 kr har jag fått ihop, bara sådär! Så istället för att bara pliktskyldigt betala mina 185kr/mån på det lilla lånet, ökar jag nu till 607kr/mån i en handvändning. Jag börjar där. Har inte försakat ett dugg genom att säga upp dessa abonnemang så det blir bara vinster på detta. ♥️.
 
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp